Visual Basic for Applications - UNREGISTERED VERSION

Idź do spisu treści

Menu główne

Ćw.3. - Visual Basic for Applications

Ćwiczenia

3.1. Nasz pierwszy program w Visual Basic for Applications:
Jeśli wiesz już jak włączyć edytor VBA w Excelu to oznacza, że od teraz możesz pisać programy :-) (w innym przypadku wróć do Modułu 5 -> tutaj). Zacznijmy zatem od napisania pierwszego programu popularnie nazywanego „Hello World”, czyli programu, który wypisze na ekran zdanie „Hello World”:

Sub hello()

MsgBox (“Hello world”)

End Sub

Aby wykonać i uruchomić program wciśnij F5, bądź naciśnij ikonę „Play” w pasku zadań.

Jak widzisz na poniższym przykładzie każdy program zaczyna się linijką „Sub nazwa_wlasna()” i kończy się „End Sub”:

Sub
nazwa_wlasna()
cialo programu
End Sub


Wszystko co napiszemy po apostrofie będzie komentarzem (VBA nie „wykona” tej części).

Tutorial VBA na YouTube (odc. 9 - "Hello World") - Wykonanie najprostszego programu "Hello World" raz jeszcze - krok po kroku :-)

3.2. Zmienne:
Każda zmienna, którą będziemy się posługiwali podczas pisania programu powinna być zadeklarowana, a więc powinna mieć zarezerwowane miejsce na dysku, powinna mieć przypisaną wartość, adres oraz typ. Podstawowe typy zestawione zostały poniżej oraz w suplemencie do notatki (w podpunkcie 3.3).

Ważniejsze typy danych w Visual Basic for Applications - zestawienie tabelaryczne (otwiera się w nowym oknie pokazu)

Suplement do notatki - Ważniejsze typy danych w Visual Basic for Applications

Zmienne deklarujemy w następujący sposób:

Dim nazwaWlasna As Typ

np.
Dim x As Double

Jeżeli chcemy wprowadzić dane do programu, musimy ja wprowadzić do jakiejś zmiennej istniejącej w programie tzn.:

Dim zmienna As Double
zmienna = InputBox(“ile masz lat?”)


Po uruchomieniu programu pojawi się okno dialogowe:

 
 

Wczytywanie oraz wypisywanie danych można również wykonywać za pomocą arkuszy excelowskich (bez użycia okna dialogowego):

- Wczytywanie:
zmienna = Worksheets(“Arkusz1”).Range (“A1”)

lub krócej:
zmienna = Range (“A1”)

wówczas jednak odwołujemy się do arkusza, w którym piszemy skrypt (program).

- Wypisywanie:
Worksheets(“Arkusz1”).Range (“A1”) = zmienna

lub krócej:
Range (“A1”) = zmienna

 
 
 
 
Szukaj
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego