Visual Basic for Applications - UNREGISTERED VERSION

Idź do spisu treści

Menu główne

Moduł 4 - Schematy blokowe

Wiedza

4.1. Schematy blokowe - wstęp:

Schemat blokowy to narzędzie nakierowane na prezentację kolejnych czynności w projektowanym algorytmie. Realizowane jako diagram, na którym procedura, system albo program komputerowy są reprezentowane przez opisane figury geometryczne, połączone liniami zgodnie z kolejnością wykonywania czynności wynikających z przyjętego algorytmu rozwiązania zadania. Jednocześnie są one tzw. metajęzykiem. Oznacza to, że jest to język bardzo ogólny, służy do opisywania algorytmów w taki sposób, by na jego podstawie można było je zaimplementować w każdym języku.
Jak wspomniano wcześniej do ilustracji algorytmu używamy w schematach figury geometryczne w których np. umieszczamy warunki oraz proste instrukcje, przy czym mogą być one związane z jakimś konkretnym językiem (np. symbolem instrukcji przypisania może być ":=" tak, jak w Pascalu lub "=" tak, jak w C).


4.2. Schematy blokowe - cechy:

- prosta zasada budowy ponieważ jest mała liczba elementów składowych
- pewna elastyczność zapisów
- możliwość zapisu z użyciem składu wybranego języka programowania
- łatwa kontrola poprawności algorytmu
- pozwalają na stosunkowo prostą zamianę instrukcji na instrukcje programu komputerowego

4.3. Charakterystyka symboli stosowanych w schematach blokowych:
[Niekiedy podawane są po dwie wersje elementów graficznych. Obie są poprawne, a wybór należy do autora schematu]

Początek algorytmu (Start) - w prawidłowym algorytmie znajduje się tylko jeden taki blok!

Koniec algorytmu (Stop) - podobnie jak wcześniej, algorytm może posiadać tylko jeden blok kończący.

 

Instrukcja; zdanie proste; proces - w obrębie bloku umieszczamy wszelkie obliczenia lub podstawienia. Blok ma dokładnie jedną strzałkę wchodzącą i jedną strzałkę wychodzącą. Przykłady instrukcji: x = 1; x = x+1; wrzuć jajko do wody.

 

Operacja wejścia/wyjścia; odczyt/zapis danych - w obrębie tego bloku należy umieścić instrukcję czytającą lub zapisującą dane. Figura ta ma dokładnie jedną strzałkę wchodzącą i jedną wychodzącą.

Pytanie warunkowe; blok decyzyjny - odpowiada na pytanie/polecenie - sprawdź; porównaj. W bloku tym umieszcza się warunek (np. "x>2"). Z dwóch wybranych wierzchołków bloku wyprowadzamy dwie możliwe drogi: gdy warunek jest spełniony (strzałkę wychodzącą z tego wierzchołka należy opatrzyć etykietą "Tak") oraz gdy warunek nie jest spełniony ("Nie"). Każdy blok ma dokładnie jedną strzałkę wchodzącą oraz dokładnie dwie strzałki wychodzące.

Schematy blokowe przedstawiające pętle

Pętla WHILE

Pętla FOR

Pętla DO WHILE

Więcej o pętlach dowiesz się już niebawem - w tym momencie warto zapamiętać czym różnią się od siebie pętle WHILE i DO WHILE. Jak ilustruje to schemat blokowy, w przypadku DO WHILE przynajmniej raz wykona się instrukcja.

4.5. Kilka informacji i praktycznych porad:
- dobrze jeśli linie (strzałki) nie przecinają się (autorzy strony docenią to szczególnie podczas sprawdzania kolokwiów ;-))
- każdy poprawny schemat blokowy posiada TYLKO jeden początek (START) i TYLKO jedno zakończenie (STOP)
- wskazane jest aby strzałki, a co zatem idzie cały schemat "kierował się" w dół - dla jego lepszej czytelności   

Notatka do modułu 4 - Schematy blokowe

Programy i linki - warto odwiedzić stronę algorytm.org z rewelacyjnymi przykładami i generatorem schematów blokowych. Można także pobrać samodzielny program - generator schematów blokowych "Magiczne bloczki 1.5".

Ciekawostki - And "who's" surprised Sheldon can't make friends....

Konstrukcja pytań warunkowych i pętli w kodzie VBA - Dodatkowe informacje na temat tworzenia pętli w kodzie VBA

Źródła/literatura:
-
http://webszok.net
- http://www.wikipedia.org
- http://www.algorytm.org
- Piotr Wróblewski; Algorytmy, struktury danych i techniki programowania. Wydanie III; Helion; 2003

Szukaj
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego